Skocz do zawartości

Okręty podwodne p.705 Alfa


Jędrek

Rekomendowane odpowiedzi

w stoczni troszkę luźniej się zrobiło i wypada wznowić prace przy Alfie Dragona, nad samym modelikiem litościwie trzeba by opuścić zasłonkę milczenia, niemniej chciałbym by choć troszkę przypominał oryginał

brakuje mi zdjęć ogona, z schematów wynika iż statecznik pionowy miał jakieś wcięcie a poziome na końcach malutkie śruby, w modelu nawet śladu po tym nie ma

 

wspomoże ktoś?

 

pozdrawiam, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 102
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

I jeszcze :

 

c959b49c98a55907.jpg

 

Model Dragona powiadasz To chyba 350-ka ? Ja mam z Maquette w 400-ce i jest OK Wspominales o dziwnym wycieciu w pletwie i tez znalazlem cos takiego na dwoch fotkach ale co i jak Pewnie roznice w typach bo znalazlem 4-ry rozne rodzaje tego typu: 705, 705A, 705D oraz 705K. I jak tu byc madrym Dodaje fotke z jak mysle tymi wycieciami i moja sugestia, ze to byc moze czesc zaznaczona na rysunku. Ten wiekszy spreparowalem tak aby wygladalo jak na fotkach. Do tego jeszcze jedna, na ktorej rowniez jest to widoczne :

 

9acfde13c5e56bdf.jpg

2b870bbcd954042c.jpg

 

Na koniec ciekawostka prosto ze stoczni. Tyl okretu byl okrywany taka tajemnica, ze nawet w pierwszy rejs okret wychodzil zamaskowany

 

7810a21c6d320ee6.jpg

2a2c5acb85141009.jpg

20a109cd38e75a5c.jpg

 

Moze Grzegorz cos jeszcze wyjasni zanim ja sie do czegokolwiek dokopie na tych slimaczych wschodnich stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ooo.. super, bardzo pomocne materiały, dzięki

przynajmiej wiem, że na statecznikach śruby były dwułopatowe

 

a jak wygląda statecznik pionowy w modelu Maquette? mnie zastanawia wciąż czy jest to wcięcie czy światło pozycyjne...

 

pozdrowionka, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz wspominal kiedys o pewnej rosyjskiej firmie, ktora robi wysokiej klasy modele na tzw. biorka. w ich ofercie jest Alfa w dwoch skalach i w obu ma wyciecie

 

http://tok.severodvinsk.ru/submoda.htm

 

PS. W modelu Maquette statecznik jest pelny i to nawet bez zaznaczenia tego miejsca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

okonek

Łaaaaaaaaaaałłłłłłł - ale fajne foty

Gdzie znalazles te hangarowane/stoczniowe Alfy ? Mozna prosic jakis link chetnie sam udoje/poczytam. Takie coldwarowe tematy sa debesciarskie

Ciekawe ze na wszystkich (no wiekszosci) fotek tego podowdnego Ferrari nie zalapal sie w kadr ogonek okretu

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam na to swoja teorie... (Powiedzmy, że zaczerpniętą od forumowiczów made in CCCP...)

Te wycięcie w sterze kierunku, podyktowane jest zmianą konstrukcji mechanizmów samego steru...

Tych OP nie wybudowana zbyt wiele, ze względu na złożoność napędu i konstrukcji kadłuba mającego wytrzymywać wszystko, co w Radzieckiej, obecnie Rosyjskiej flocie jest naj....

Najgłębsze zanurzenie, największa prędkość podwodna (oficjalnie koło 40 węzłów... Pewnie ją jak zwykle nie do szacowali, bo zakładali możliwość!!!! ucieczki przed torpedą przeciwnika!!!!...), najlepsza zwrotność itd...

No mówiąc wprost zrobili OP pościgowy, nawet w nazewnictwie rosyjskim funkcjonuje nazwa „niszczyciel przechwytujący”...oczywiście podwodny...

 

Błyskawiczne wyjście z portu bazowania...

Jak najszybsze dopłyniecie do miejsc potencjalnego przebywania okrętów przeciwnika...

Ucieczka przed wykryciem, poprzez zejście na skrajne głębokości...

I przy faktycznie dużej prędkości podwodnej wymanewrowanie pościgu, i potencjalnego uzbrojenia torpedowego przeciwnika...

 

Andrzej zdjęciem wyjaśnił w pełni kwestie dwóch mniejszych bocznych napędów...

Dosłownie „wspomagające środki ruchu” dwie dodatkowe śruby napędowe, nie wywołujące rewolucji w akustycznych środkach wykrywania przy małych prędkościach (może to być skryte podejście, wypłyniecie itp...manewry w pobliżu okrętów itd...).

Główna śruba przy maksymalnych obrotach jednak hałasuje...

 

Co do zdjęć z maskowaniem.... Kiedyś natrafiłem na artykuł opisujący przebudowę jednego z 705-tek na okręt z trzema silosami rakiet pionowego startu. Okręt jednak nigdy nie wyszedł poza przebudowe w stoczni, tzn. nie był dokończony, i zdolny do prób morskich.

Długie siatki maskujące za kioskiem (i siatki na sterze z nowym systemem anten...???) mogą wskazywać ze właśnie jest to ta jednostka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie znalazles te hangarowane/stoczniowe Alfy ? Mozna prosic jakis link chetnie sam udoje/poczytam.

 

No kurde juz nie pamietam Pawelku. Byc moze bylo to na

 

http://www.navycollection.narod.ru

 

Pokaze Wam jeszcze pare fotek z tego doku.

 

a12253e29cf1637bm.jpg 1038257adf120505m.jpg a0ff3baeddcbfbd0m.jpg abdaf28b31140951m.jpg

2ad49f3d5216316em.jpg 1eb8053a6ee67e9am.jpg 868d5b20def430a1m.jpg 510bd09bec66ed5dm.jpg

 

Grzegorz wspomnial o przerobce jednego okretu. Byc moze to wlasnie ten pokazany w tym poscie K-64.

 

594055a8f31b901am.jpg 77a83a0f98cd118fm.jpg a94bc16eba9f3bd8m.jpg

 

Ale najciekawsza z tego wszystkiego jest dla mnie ta oto fotka z takim oto opisem :

 

daa196df8272b1fa.jpg

 

Подготовка ПЛ К-64 пр.705 к спуску (Обратите внимание на "фальш-наделки" для введения "врагов" в заблуждение - после такого "макияжа" ну чем не пр. 641 !!!)

 

Skubancy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze wieksze ŁŁAAAAAAAAAAAAAŁŁŁŁŁŁ

 

Bebechy ALFY ? Prawdziwy szpion z Ciebie

Zaraz wchodze na Ramblera, albo google.ru i sam szukam

I ta maskirowka obudowali zeby wygladala jak projekt 641 ? - paranoja

 

Co do rakiet manewrujacych/skrzydlatych etc. to jestem mocno sceptyczny. W Alfie to wybitnie malo miejsca na takie frykasy, chyba zeby dodac sekcje i przedluzyc kiosk. Taka dluga Alfe szybko by rozpoznali i sklasyfikowali Jest jeszcze problem jakie rakiety mialy startowac z takiego okretu ? Wszystkie w tamtym czasie byly za duze (ciekawe czy teraz Granita da sie gabarytowo upchac w Alfie ?) Pewnie to bajka powstala wlasnie dzieki takim "przebudowom" na inne projekty.

 

Zastanawiam sie czy te male smigielka (hmm dziwne - tylko dwa skrzydla ?) to nie jest jakis szybki naped stosowany na duzej glebokosci, no bo wydajnosc tego w pracy wolnoobrotowej to musiala byc bliska zeru - a na duzej glebokosci kawitacja znacznie spada w wyniku cisnienia.

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak miała wyglądać nie zrealizowana przebudowa 705-tki...

 

d19e30134a380ceb.jpg

520b1c61aad53aaf.jpg

 

Może niezbyt jasno to napisałem wcześniej...” Długie siatki maskujące za kioskiem (i siatki na sterze z nowym systemem anten...???) mogą wskazywać ze właśnie jest to ta jednostka...”

Miałem właśnie na myśli przedłużony kiosk...

 

Ostrożniej stosowałbym słowa krytyki wobec Rosjan, bo te „bajki” przerodziły się właśnie w następne typy atomowych okrętów podwodnych z tak (lub podobnie...) rozmieszczonymi silosami startowymi...

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz

 

Ostrożniej stosowałbym słowa krytyki wobec Rosjan, bo te „bajki” przerodziły się właśnie w następne typy atomowych okrętów podwodnych z tak (lub podobnie...) rozmieszczonymi silosami startowymi...

piszac ze jestem "mocno sceptyczny" zostawilem sobie furtke na wszelki wypadek

Rysunek jest ladny ale jak opuszczala kontener pierwsza rakieta ? Przelatywala gdzies kolo dzwonu ratowniczego Chyba ze to zupelnie nowy (szeroki kioski) z rakietami ustawionymi nie w osi symetrii - dziwne. Moze ten przekroj jest lipny i rakiety mialy byc umieszczone pod mniejszym katem - tylko jak je zmiescic ? Moze kontenerow bylo 6 - po 3 na kazda burte ? Moze wreszcie ktos sie nudzil i narysowal sobie krzyzowke Oscara i Alfy. Rysunki oparte raczej (tez na wszelki wypadek sie zabezpieczam ) na wyobrazni. Mozna toczyc czysto akademiscki spor, a to temat akurat na pogadanie przy

 

Co do fotek z zamaskowanym kisokiem to zobacz ze proporcje sa inne - zamaskowany kiosk jest duzo za krotki w porownaniu do tego co jest na rysunku.

 

Mnie zastanawia co jest na tej fotce ?

121fb0c49d42ebb7.jpg

Moze jednak rakiety mialy byc umieszczone pionowo ? Moze to tylko swierkowa nadbudowka zeby zmylic przeciwnika. Dziwnie mi sie to to kojarzy z Typhoonem

 

i jeszcze jedno - ostrozny to ja jestem szczegolnie wzgledem tego co pojawia sie na wschodnich forach - mam wrazenie ze ludzie tam czesto sa malo obiektywni, maja duza wyobraznie i malo danych. Stad cudowne wlasnosci S-37 czy 1-44, T-95, Czarnych Orlow, Mlotow itp.itd.

 

Za rysunek sie nalezy

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trafnie przeanalizowałeś Paweł...

Wariant z rakietami powstał w 1962r.

W „SKB-143” (biuro projektowe nr 143...wew. "MS" "MALAHIT") opracowano wariant 705-tki z nowymi rakietami przeciw okrętom nawodnym o nazwie AMETYST...

Faktycznie masz racje kąt jest mylący, ale do momentu, w którym zauważyłeś ze silosów powinno być sześć...

Faktycznie było ich sześć. Po trzy w jednym rzędzie...

Okręt w tej konfiguracji jak już wspomniałem nigdy nie wyszedł dokończony ze stoczni, a jednymi z przyczyn, jakie to spowodowały były drastyczny spadek osiągów w pływaniu podwodnym: tj. zanurzenia, prędkości, i zwrotności, pojawiły się również trudności z wytrzymałością obliczeniową kadłuba sztywnego, projektowanego dla innego kształtu okrętu...

 

Dane przytaczane przeze mnie raczej zawsze weryfikuje w kilku źródłach (szczególnie te dotyczące uzbrojenia byłego ZSRR i obecnej Rosji...), i świadomie pomijam te bezwartościowe lub propagandowe, czy też o zabarwieniu politycznym...

 

Ps. Trudno cokolwiek wyrokować o elemencie znajdującym się na pokazanej przez ciebie fotografii, bo jej jakość wyklucza wręcz identyfikację okrętu....(Można jedynie zaryzykować, na podstawie analogii przyjętej z innych kiosków ze tej wielkości bywają raczej anteny systemów radio-pelengacji...być moze jakaś nowa obudowa...)

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki Grzegorz czlowiek jednak uczy sie caly czas - ciagle cos nowego

Czyli bylo cos na rzeczy jednak.

Dziwi mnie to:

Okręt w tej konfiguracji jak już wspomniałem nigdy nie wyszedł dokończony ze stoczni, a jednymi z przyczyn, jakie to spowodowały były drastyczny spadek osiągów w pływaniu podwodnym: tj. zanurzenia, prędkości, i zwrotności, pojawiły się również trudności z wytrzymałością obliczeniową kadłuba sztywnego, projektowanego dla innego kształtu okrętu
Wszystkie te potencjalne problemy przyszly mi do glowy w 5 minut, a z budowa op mam tyle do czynienia co z mercedesami (jak spiewal Kazik ) Zenujace - zaczeli budowe, a potem dopiero rachowali ? Jest jeszcze problem wykrywania celu przez taka Alfe, pewnie dane miala dostawac z zewnatrz, a to mocno komplikuje sprawe (taka plywajaca bateria - jak Oscar ?). Chyba ze "dlugie Alfy" mialy wozic tylko glowice atomowe i odparowywac salwami spory kwadrat oceanu dla pewnosci.

 

Co do fotek to zobacz wyzej - wrzucil je okonek ja tylko troche powiekszylem ten detal

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł......

Napisałem...” bo jej jakość wyklucza wręcz identyfikację okrętu”... Bo dokładnie wyklucza, nie możemy w żaden sposób go zidentyfikować ze względu na numery burtowe lub cokolwiek innego. Znając numer można by pokusić się o poszperanie w rocznikach lub rosyjskich spisach flot...kiedy wodowany, kiedy wycofany...itd...być może byłaby wzmianka o przebudowach lub nie standardowych remontach...

 

Ale w jednym na pewno masz rację...Coś ten OP bardziej przypomina większy 941...Hm...???...tylko długość nie ta, i proporcje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oj Panowie, chyba częściej będę prowokował by takie ciekawostki poczytać

 

tymczasem pokroiłem kilka zdjęć na których ogon było widać... wciąż mnie on intryguje

seria zdjęć z '84 (jeśli wierzyć opisom)

84_4.jpg

84_1.jpg

84_3.jpg

84_2.jpg

i jedno z '87 roku

87_01.jpg

 

pozdrawiam, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysle ze z pomoca oblatanego Shiplovera z Sankt Petersburga dalo by sie ustalic przyblizona date wykonania tej fotki

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/77a83a0f98cd118f.html

 

Wystarczy gdy rozpozna co to za statek wykanczaja na drugim planie - ten z szarym/bialym (?) kadlubem (za nim jest kolejny - lepiej widac to na innej fotce wstawionej przez okonka). Pewnie sa tez inne szczegoly pozwalajace okreslic date - osobie ktora zna to miejsce - moze ilosc/konfiguracja zurawi, zabudowania itd. itp.

Wszystkie siedem ALF zwodowano w przeciagu 12 lat (w Leningradzie 4szt. K-64, K316, K-376 i K-463), gdyby to zdjecie pochodzilo np. z 1976 to moze przedstawiac tylko K-64, K-316 i ewentualnie K-123 (produkcja Siewierodwinska - wodowanie 1976 w sluzbie koniec 1977) - to juz zaweza obszar poszukiwan w rocznikach itd.itp. Gorzej jak fotki sa z 1985 r

Trzeba tylko znalezc w sieci takiego Shiplovera

 

Co do Typhoonowatego wygladu Liry na tych zdjeciach - to moze chcieli "oplywac" i "opingowac" sonarem projektowany ksztalt kiosku dla 941 ?

Wydaje mi sie to malo prawdopodobne (uzywac do tego tytanowej ALFY) ale kto Ich tam wie

 

I takie wlasnie pomysly przychodza mi do glowy wieczorami

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedrek

Ciekawa jest ostania fotka - wyglada ze wydluzyli znacznie powierzchnie steru kierunku. Qrka - moze te smigielka na koncach "statecznikow poziomych" to element zwiekszajacy manewrowosc okretu ? Gdyby dalo sie regulowac ustawienie lopatek tych smigielek (przestawiac z pchajacych na ciagnace - to by wyjasnialo czemu te sruby maja po 2 skrzydla - latwiej przestawiac 2 niz 4 czy 8) to ALFA mogla by sie obracac w miejscu przy zerowej predkosci. Na max predkosciach te "smigielka" tez by skokowo zwiekszaly manewrowosc.

 

Grzegorz co myslisz ?

 

Pozdr.

Pawel

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze „kminisz” Paweł....

Ten kadłub z tyłu wygląda mi na pochodny „Gagarina” ( dla tych, którzy nie kojarzą, po zakończeniu budowy miał wielkie talerzowe anteny...Pokojowe oczywiście...).

To co mówisz ma „ręce i nogi”...hm...

Jest jeszcze jedna możliwość... Nie wczytywałem się w szczegóły, ale co najmniej jedna LIRA miała poważną awarię (K-316???...)...Zderzenie, z innym okrętem, może te siatki i nadbudowy to jakieś zabezpieczenie, prowizorka stoczniowa...Hm... Ale to tylko moje gdybanie...

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie cień Jędrek...Paweł ma rację...To wyraźnie wydłużona płetwa steru.

 

Ciekawie podają czasowe wyniki manewrów....

Pełny zwrot 180 stopni w czasie nie większym niż 42s, przy prędkości maksymalnej...

Od zera do prędkości maksymalnej w czasie 60s!!!...

Przy tych różnicach w wyglądzie steru kierunku, upierać się jednak będę (umiarkowanie...), że to jest wynikiem zmiany konstrukcji mechanizmów samego steru (mogli również dowolnie zmieniać powierzchnię płetwy...)...

 

Ps.Ten kadłub z tyłu to na pewno GAGARIN...

 

d932812c0f3571b5m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz

Wychodzi mi ze jestes oblatanym Shiploverem z Sankt Petersburga

Tych Gagarinow tez bylo pare (jak dobrze pamietam) - masz gdzies kiedy wodowali/wykanczali kadluby ?

 

Max w 60s ?!! Qrczaki - moze jeszcze potrafila sie teleportowac ?

No i te czasy manewrow na pelnej predkosci - coraz bardziej sie przekonuje do tych "smigielek" jako czesci systemu sterowania okretem.

Moze ten "smigielkowy system sterowania" zostal zastapiony wiekszym sterem - mniej skomplikowany i cichszy ? Generalnie bylo cos z ogonem ALFY bo go chowali ciagle. Glowna sruba to raczej nie byla w tamtym czasie mocno awangardowa (porzadne obrabiarki sobie kupili dopiero w latach 80-tych) - reszta wyglada normalnie - tylko te smigielka sa ciekawe.

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie odnalazłem wytłumaczenie dla maskowania i nadbudowy na kadłubie za kioskiem i wokół niego...

Cyt. Protokołu po awarii według ówczesnego G.M. Yegorova w funkcji zastępcy głównodowodzącego WMF do spraw bojowego przygotowania...

Jeśli jest to K-64 to raport podaje ze po przybyciu w 1971 roku do miejsca bazowania w „Zapadnaya Lica”, w trakcie forsownych testów nastąpiła seria poważnych awarii prowadzących do wyłączenia pierwszego, niezależnego układu chłodzenia reaktora (środkiem chłodzącym był płynny metal...), w wyniku dalszej eksploatacji, nastąpiło również wyłączenie obwodu drugiego...

W związku z krytyczna sytuacją spowodowaną brakiem możliwości chłodzenia reaktora w roku 1972 podjęto decyzje o jego wyłączeniu.

Awaria ta wstrzymała budowę następnych egzemplarzy 705-tek do momentu wyjaśnienia niemożliwej do usunięcia awarii...

Raport podaje ze kadłub w późniejszym czasie został odholowany do Leningradu i użytkowany do celów szkoleniowych CW załóg OP.

 

Ps.Te zdjęcia z siatkami mam podpisane jako przygotowanie do wprowadzenia do doku OP K-64 w „Novo-Admiralteyskom” „stoczni” w Leningradzie...

Siatki za kioskiem zakrywają wycięte, otwarte "otwory" w kadłubie po demontażu reaktora...(Przypuszczenie...)

Rozszerzenie wokół kiosku upodobniające go pobieżnie do projektu 941 to zamontowane pomosty robocze z nałożonymi siatkami lub „brezentem” na jednym ze zdjęć wyraźnie widać rusztowania okalające kiosk...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.