Skocz do zawartości

P-51 North American Mustang III RAF z szachownicą


tombie01

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo rzadko zabieram się za modele w pełni waloryzowane ale ostatnio przeglądając magazynek zauważyłem dwa takie zestawy do których posiadam pełną waloryzację jest to Mustang na którego padł wybór oraz Spit IX (również z kalką zawierającą szachownicę), którego jeszcze na chwilę postanowiłem odłożyć;

 

tak więc jak zwykle na początku moich warsztatów (z reguły długo trwających) zapraszam bardzie doświadczonych modelarzy do porad na temat modelu, zestawu oraz malowania (planuję takie jak na okładce) choć zestaw zawiera trzy wersje - wszystkie polskie

 

f2fea256ee6f84da.jpg

0e0ab5f899ea572c.jpg

a414e4738c92fb19.jpg

3527b8a819a8b558.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

och siadam i patrzę. Wspomniałeś o zestawie waloryzowanym do spita IX. też mam skompletowany takowy, ale jeszcze odkładam jak nabiorę trochę wprawy. Skala moja ulubiona, samolocik też kultowy. I lubię długo trwające warsztaty. Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolor pasa i oznaczeń kodowych do PK G i H jest mocno naciągany w zestawowych kalkomaniach same kalkomanie kładą się dość opornie, przynajmniej ja się ze swoim zestawem dość mocno naszarpałem. Zestaw jest bardzo przyjemny i nawet prosto z pudła wygląda efektownie, a z bonusami, które planujesz do niego wszczepić na pewno będzie bomba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciach wygląda jakby PK@H miał niestandardową szerokość pasa szybkiej identyfikacji oraz był on w kolorze raczej białym niż sky. Z tego co pamiętam to ta maszyna latała wcześniej w 316Sq, nawet oznaczenia strąceń V1 są zgodne z tymi na SZ@A Arcta widać nie zamalowano "scoreboard"

PK-H.jpgbeztytuu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolor pasa i oznaczeń kodowych do PK G i H jest mocno naciągany w zestawowych kalkomaniach same kalkomanie kładą się dość opornie

W ogóle schemat malowania i kalki do PK-G w tym zestawie są kiepskie merytorycznie (np. tylko jedna szachownica, białe bombki, za krótkie żółte pasy, brak białych pasów). Zdecydowanie radzę użyć Techmodu.

 

 

..no własnie

nie wiem dlaczego ale większość producentów modeli np na Spitach czy Hurricanach robi ten pas w jasnym seledynowym kolorze (nazywanym sky - choć nie wiem dlaczego) i jest on odmienny od tego który jest na kołpaku śmigła i kawałku okapotowania silnika a kilka razy w moich warsztatach zwrócono mi uwagę że powinien być w identycznym kolorze

 

jeśli chodzi o kalki to znalazłem coś takiego

 

aaefda03ac902a57.jpg

 

jeśli chodzi o wnęki ściągnąłem sobie monografię ale nie jestem pewny koloru, poszperałem trochę na forach i widzę rozróżnienie dwóch kolorów gdzie stosujecie Interior green albo yellow zinc chromate - co moglibyście doradzić mi w przypadku Mustanga III?

 

c42f78cfeb2a29be.jpg

 

zdjęcie z monografii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja użyłem C27 Interior Green i na to wash. Co do kalkomanii Techmodu - są poprawne merytorycznie. Pas na kadłubie i litery kodowe powinny być w kolorze Sky, tak jak na kalkach Techmodu (swoją drogą, sprawdź PW ;) ), choć foto, które pokazał macias13_84 jest intrygujące - rzeczywiście kolory pasa i liter wyglądają na różne, choć jak to w przypadku zdjęć czarno białych bądź tu mądry i zgrywaj eksperta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mustangi zawsze miały BIAŁE pasy szybkiej identyfikacji na nosie oraz skrzydłach i ogonie - z tego co pamiętam to o szerokości 26cm oraz dodatkowo jak wszystkie dzienne myśliwce RAF pas o szerokości 45cm przed usterzeniem pionowym w kolorze SKY, dlatego też dziwnym wydaje się inny odcień liter kodowych i rzeczonego pasa skoro zgodnie z regulaminem powinny być w SKY, mimo to na zdjęciu wygląda na jaśniejszy.

Choć jak pisze Mikele zdjęcia czarno-białe to troszkę loteria, dobre przykłady są w "Polski Samolot i Barwa" - wrócę do domu to przekartkuję jest tam zdjęć w cholerę.

 

Wnęki podwozia Zink-Chromate Yellow na mój gust. Choć już kiedyś ktoś pisał że wszystkie elementy wewnętrzne przedziałów tj. silnik, podwozie, radio, komory uzbrojenia itp. Chromate-Yellow Primer, a kabina to z kolei Zink-Chromate

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a NMF to jaki kolor (sory za głupie pytanie ale nie mogę znaleźć a wiecznie żyl nie będę)):

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Litery kodowe były zaś malowane w dywizjonach, więc często miały nieco inny odcień niż leżący tuż obok pas Sky. Dlatego spokojnie można użyć liter z kalkomanii, a pas i ew. kołpak (w Mustangach rzadko, ale np. w Spitfire'ach powszechnie) namalować.

Z tym iż w 316Sq też niby latał z literą indywidualną H, więc powinno też widać różnicę odcienia pomiędzy PK a H(w sumie po co przemalowywać H na H), ale to tylko czysta teoria

Tutaj jeszcze wyraźniej widać różnicę, dziwna była ta maszyna, zarówno jeżeli chodzi o odcień jak i szerokość pasa szybkiej identyfikacji

FB353.jpg

c37f473c3b7e661bgen.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra przejrzałem "Polski samolot i barwa" na str.289 jest zdjęcie PK@H może nie większe, ale lepszej jakości, wyraźnie widać że litery "PK" mają zbliżony kolor do pasa na ogonie, natomiast indywidualna "H" jest ciemniejszego odcienia zarówno od "PK" jak i rzeczonego pasa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to chyba tylko zostaje malowanie liter i pasa od masek jakiś, jeśli się tombiemu będzie chciało być aż tak szczegółowym. Montex po niezłej taniości robi maski na zamówienie.

 

nie wiem jeszcze na dzień dzisiejszy czy będę malował litery ale mało prawdopodobne - to kolejny zabieg wydłużający prace nad modelem a jak już wspomniałem na początku wątku z takimi warsztatami schodzi mi po kilka miesięcy; no cóż ale coś w życiu trzeba robić

 

póki co przyjrzałem się kokpitowi i tym razem ściągnąłem z netu chyba poprawny walkaround i postanowiłem pokazać na czym zamierzam się wzorować dla wspólnej dyskusji

 

jesli chodzi o prace to żeby nie było że nic nie robię mozolnie wycinam elementu żywiczne (a zestawy są trzy tak więc jest co robić)

 

d33747ec9af125c5.jpg

 

zacznę od kokpitu więc mniej więcej tak to wygląda w opracowania na którym zamierzam się wzorować

 

6f86a7d2d5bee1dd.jpg

 

450238cbfea81c73.jpg

cd5a708e0fc3aab2.jpg

bdef733723148a85.jpg

49c75f7e3855d708.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tył kabiny nie jest z Mustanga III tylko P-51 A, głównie inna radiostacja. W miarę poprawne zdjęcia są np. w Monografiach Lotniczych AJ-Pressu nr 57.

 

zgadza się mam ta monografię - niestety jeśli chodzi o bieżący temat czyli pomalowanie kokpitu trudno z niej skorzystać ponieważ jest prawie w całości czarno-biała

 

 

ale faktycznie zawiera wiele cennych fotografii zwłaszcza z okresu produkcji

6a2e63a946b6fcd5.jpg

58794289bddef355.jpg

8d7c03b7740c3502.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skromna aktualizacja ale jak wspominałem obcinam części żywiczne i trochę mi z tym schodzi - w tak zwanym odreagowaniu postanowiłem powycinać zbędne elementy modelu

 

c8a95f2972edc7c1.jpg

cb4b0b962837e26b.jpg

af000f2dc60f704a.jpg

7460ee07db1c3943.jpg

5aafebdd33a738bc.jpg

ad3beb8fd7aa118d.jpg

b0ccdb99a78c11b4.jpg

11f3eb86e5baef46.jpg

289b9b44dc9423d1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a drobne zadziory możesz wygładzić muśnięciem Tamiya Extra Thin Cement - ale delikatnie - zresztą to ja tu się uczę więc już się nie wtrącam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

kokpit się maluje ale to długotrwały proces ze względu na spora ilość detali

 

aby się od niego trochę oderwać popracowałem nad motorem

 

e44cd04fcb93e351.jpg

9e8dccece1b101be.jpg

7f3d4ed980aa365c.jpg

1def689882ba1f30.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nareszcie coś się dzieję z Twoim Mustangiem. Super że wróciłeś, będę zaglądał z przyjemnością. Od razu pytanie - te druciki sa raczej słusznej grubości. Wyżarzałeś je żeby zmiękczyć i tak dokładnie powyginać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

te druty są w zestawie Airesa i nie ukrywam że nie ma problemu ich wyginanie nic nie nagrzewałem wszystko giąłem na zimno, na razie założyłem drut imitujący rurki w zestawie jest jeszcze cieńszy do wykonania kabli ale to dopiero przede mną

 

przerwa faktycznie była długa ale przez święta jakoś nie po drodze było mi ze sklejaniem ale wena wróciła tym bardziej że pojawiło się parę konkursów na horyzoncie a one zawsze mobilizują do pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Bardzo ciekawa relacja siadam i kibicuję sąsiadowi:)pozdrawiam z Węgierskiej Górki

 

a dzięki wielkie - jak widać tempo z jakim się poruszam przy tym modelu to na 'Śrubkę' nie zdążę (choć właśnie takie były plany) niestety zawsze znajdzie się coś co pokrzyżuje mi plany w budowie tego modelu tym razem to konkurs który właśnie startnął na nowym pwm-emie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.