Skocz do zawartości

Eurocopter EC-725 Super Cougar (H225M Caracal)


mandrivecs

Rekomendowane odpowiedzi

Witam w nowym warsztacie.

Dziś słuchając radia zupełnie przez przypadek usłyszałem wiadomość, że sprawa odwołania przetargu na Caracale dla Polski przez nowo utworzony Rząd jest nieaktualna i śmigłowce zostaną dostarczone przez Francuzów. Może zmienić się tylko ich liczba. Jak powszechnie wiadomo maszyny zastąpić mają wysłużone MI-8 i MI-17.

Przesądzone jest, że nasza armia zostanie wyposażona w te maszyny. Czy wybór był trafny? Czas pokaże...

 

Pogrzebałem trochę w sieci i natrafiłem na zdjęcie maszyny z targów MSPO Kielce 2013:

Caracal_zpszb0i2a7i.jpeg

...zdjęcie bardzo ciekawe i maszyna nawet mi się spodobała. W głowie narodził się pomysł budowy modelu.

 

Dalsze przeszukiwanie sieci uświadomiło mi, że nie ma obecnie gotowego zestawu oferującego Caracala. Trzeba posłużyć się innymi zestawami i zastosować przeróbki... Udało mi się namierzyć takie porównanie planów:

plan330725comparatif72eme-2_zps8mrbhojs.jpg

 

Zgodnie z powyższym Caracalowi najbliżej do AS-532, jest rozwinięciem tej konstrukcji. Stąd pomysł budowania modelu właśnie na bazie dostępnych modeli AS-532.

 

Będzie to mój drugi samolot - pierwszy to F-15 1/144 w konkursie. Proszę wszystkich zaprawionych w temacie o możliwe wsparcie.

Na początek prośba o pomoc w wyborze modelu - najbardziej dostępny jest ITALERI:

141149-11185-56_zps1pjmjaqb.jpg

http://www.mojehobby.pl/products/AS.532-COUGAR.html

 

Jeśli macie inne propozycje proszę o pomoc - w dziedzinie lotnictwa jestem laikiem, więc wielu z Was pewnie będzie lepiej wiedziało, który zestaw (albo zestawy) wykorzystać.

 

Proszę o podpowiedź, gdyż chciałbym zacząć zamawiać konieczne rzeczy.

 

pozdrawiam, Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 80
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

No ambitnie

Ciekaw jestem jak sobie z nim poradzisz...

 

A w jakiej skali robisz, bo nie doczytałem?

Zaś z tytułu tez nie wynika, wnioskuje tylko po modelu wyjściowym

 

Czy ambitnie - może trochę tak, jakoś nie widziałem nigdzie, by ktoś już na polskich forach próbował zbudować model tej maszyny, więc zaszczytnie być pierwszym... Z tym, że z góry zaznaczam, że dopiero się uczę, więc poziom zdetalowania i przeróbek będzie taki, na jaki pozwolą moje skromne umiejętności

 

Skala 1/72... - kojarzę modele w tej skali. Tak z ciekawości, była by w ogóle baza w 1/48..?

 

Co do czasu, to mam zamiar skończyć zanim pierwsze egzemplarze trafią do służby. Na tę chwilę mogę pozwolić sobie na pewną dowolność, co do wyposażenia i malowania... Takie małe "What if...". Potem już nie będzie zmiłuj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mariusz, co Ty znów rozgrzebujesz...?

Rozpoczynam sen nocy listopadowej

 

Bardzo ciekawy temat

Cieszę się, że jesteście zainteresowani.

 

Jakbyś chciał trochę zdjęć, to kilka mam, ponadto mogę załatwić trochę fotek od rzeczników. Mam trochę dojść z roboty. Jakby co to PM

Dzięki - jak dojdzie model i zacznę pracę, to chętnie skorzystam w kolejnych etapach prac...

 

Projekt bardzo ciekawy i z pewnością pracochłonny dlatego życzę powodzenia być może ktoś za niedługo nadrobi zaległości i wypuści Caracala

 

Pozdrawiam

Było by świetnie, ale maszyna jeszcze nie jest zbyt popularna wśród potencjalnych użytkowników - nasze 70 sztuk będzie stanowiło 50 % światowej populacji, więc raczej się nie spodziewam...

 

W Modelarzu są plany Caracala ale chyba 1/48 jak pamiętam.

Możesz podać który numer "Modelarza"..?

 

Model Italeri zamówiony - jak przyleci rozpoczynam prace.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem okazję widzieć ten konkretny egzemplarz jak przelatywał nad moją wiochą w drodze na targi w Kielcach. W locie prezentował się świetnie, a i dźwięk wydawał sympatyczny. Dołączam się więc do obserwujących z ciekawością ten warsztat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sen nocy listopadowej zaczyna się spełniać... Wiatrak bazowy doleciał...

DSCF9144_zpsrz2sj1aq.jpg

 

Wszystko dziewicze w woreczkach... aż żal otwierać i zaczynać nierówną walkę

DSCF9147_zpsfhy7sv7t.jpg

 

Zacznę tradycyjnie od wnętrza... Będę wdzięczny za fotki kokpitu i przedziału ładunkowego jeśli takowe posiadacie.

 

Czy macie jakieś propozycje zestawów waloryzacyjnych (blaszek, żywic itp.), które mogły by być przydatne w budowie maszyny..?

Będę wdzięczny, za każdą pomoc. Nie jestem specem od śmigłowców.

 

Tak , MiSza bo z tydzien moze dwa ogladalem Modelarza i wpadly mi w oko plany Caracala. Nie kupilem bo pomyslalem ze wersja dla naszego wojska bedzie sie różnic troszke.

Wydaje mi się, że różnić się będzie - i to na pewno - nawet w zależności od zamówionej wersji. Wśród zamówionych jest 16 maszyn wielozadaniowych dla wojsk lądowych, 8 w wersji zwalczania okrętów podwodnych, 8 maszyn poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) w wersji SOF dla wojsk specjalnych, 5 CSAR Medavac, 7 CSAR dla wojsk lądowych oraz 6 CSAR dla marynarki wojennej - razem 50 sztuk w kilku odmianach - już miedzy nimi będą zapewne istotne różnice (choćby maszyny do zwalczania okrętów podwodnych). Dlatego moja praca to będzie delikatne "what if...". Tylko muszę się obrobić, zanim pierwsza sztuka przyleci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modelarz nr 9/2015 czyli ostatni...To pierwsza część planów, skala 1:50.

Modelarz już do mnie leci - spróbuję przeskalować plany, żeby zbliżyć się do wymiarów wydłużenia kadłuba - to będzie najtrudniejszy zabieg. Reszta z lepszym bądź gorszym powodzeniem jakoś pójdzie.

Nie posiadam takich umiejętności, żeby każdy detal (element) porównywać z planami - choć obiecuję, że postaram się wycisnąć z niego ile będę umiał.

 

Trzymam kciuki.

Swietny temat.

Malowanie bedzie przyszlosciowe polskie moze? ;)

Oczywiście polskie... Mały "what if..." ...ale taki maciupeńki..!

 

A jesteś całkowicie pewny że takie malowanie zaistnieje? ;)

Mam nadzieję... Co do Westlanda i Sikorskiego, to za nimi przemawia w prawdzie to, że fabryki tych maszyn są już w Polsce, ale medialna nagonka i straszenie, że będą musiały zwalniać pracowników, z powodu przegranego przetargu to zwykłe wywieranie presji. Wcześniej nie było w ogóle mowy o przetargu i nikt nie mówił o przeroście zatrudnienia.

Obiektywnie Westland nie ma opracowanej żadnej wersji specjalistycznej o którą pytał MON - chcieli dopiero takie projektować, a mając na uwadze, że mają duże opóźnienia w produkcji maszyn dla Kanadyjczyków to termin określony przez nich na "za 4 lata" mógłby się dalej znacząco wydłużyć.

Sikorsky zaoferował nam wersję praktycznie "cywilną" z opcją dozbrojenia i uparł się na kontrakt w USD, co było by wielkim ryzykiem kursowym.

EC zaproponował maszynę podobnie jak Blackhawk sprawdzoną w warunkach bojowych (Puma, Superpuma i Cugar - to konie robocze całej zachodniej Europy), stale rozwijaną - Caracal, o największej ładowności, największym zasięgu i możliwości tankowania w locie (rywale nie posiadali) oraz w pełni uzbrojoną. Do tego w Łodzi powstanie nowa fabryka maszyn.

Lamentu było wiele, kiedy przetarg na transporter kołowy wygrała fińska Patria. Że nie sprawdzone w warunkach bojowych, że prymitywna konstrukcja... Jak się okazało z perspektywy czasu był to chyba najbardziej udany zakup w historii MON....

Mam nadzieję, że podobnie będzie z Caracalem (nie zawsze musimy wchodzić w tyłek Jankesom... )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jesteś całkowicie pewny że takie malowanie zaistnieje? ;)

 

Takie "What If'y" mi sie na polce marza, takze z programu "Kruk".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jesteś całkowicie pewny że takie malowanie zaistnieje? ;)

Takie "What If'y" mi sie na polce marza, takze z programu "Kruk".

Uważam, że w 2017 otrzymamy pierwsze sztuki Caracali (mam taką gorącą nadzieję), a co do polskiego malowania, to jeden już był...

Caracal-Poland_zpsyqd9wqie.jpg

 

Co do Programu KRUK to stosując unifikację weźmy sprawdzonego TIGERA - maszyna bliźniacza technologicznie do Caracala. Wszystko będzie mogło zostać obsłużone przez jedną fabrykę, serwis i dostawców komponentów. A Łódź mając za zadanie zbudować 50 Caracali i 30 Tigerów (a następnie utrzymywać całe ustrojstwo w gotowości oraz modernizować) stała by się kluczowym ośrodkiem w kraju. Pamiętajmy, że Francuzi przystali na to, że zakłady lotnicze w Łodzi pozostaną zakładami państwowymi, a Mielec i Świdnik to już w całości kapitał włoski i amerykański. Do tego doszło by duże ułatwienie logistyczne i serwisowe...

Należy pamiętać, że nasi zachodni sąsiedzi (Niemcy, Francja) użytkują Cougary i Tigery - rozwój technologii i współpraca z nimi wymusza pewne rozwiązania. W razie konieczności mielibyśmy pilotów i obsługę przygotowaną do obsługi sprzętu również reszty europejskiego NATO.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jesteś całkowicie pewny że takie malowanie zaistnieje? ;)

...Co do Westlanda i Sikorskiego...

Sami sobie nakopali do dupy wystawiając w przetargu maszyny innej klasy niż Mi-8/17. Wystawiliby do przetargu AW101 czy S-92 (z resztą parę ładnych lat temu była o tym mowa ze strony samego Sikorskiego) i nie było by dyskusji. Szweje wybrali śmigłowiec odpowiadający parametrom taktyczno-technicznym i koniec tematu. Reszta, jak już było napisane, to bicie piany i medialny bełkot. PiS już się rakiem wycofuje z wywijania szabelką sprzed wyborów mówiąc, że kupią Caracale jako śmigłowce transportowe, ale o specjalistycznych wersjach trzeba jeszcze podumać

 

 

Tak, czy inaczej, powodzenia z budową - niełatwe zadanie sobie wymyśliłeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sami sobie nakopali do dupy wystawiając w przetargu maszyny innej klasy niż Mi-8/17. Wystawiliby do przetargu AW101 czy S-92 (z resztą parę ładnych lat temu była o tym mowa ze strony samego Sikorskiego) i nie było by dyskusji. Szweje wybrali śmigłowiec odpowiadający parametrom taktyczno-technicznym i koniec tematu. Reszta, jak już było napisane, to bicie piany i medialny bełkot. PiS już się rakiem wycofuje z wywijania szabelką sprzed wyborów mówiąc, że kupią Caracale jako śmigłowce transportowe, ale o specjalistycznych wersjach trzeba jeszcze podumać

To było trochę inaczej.

W zasadzie to zupełnie nie tak

W rzeczy samej jednak płacze prezesa Krystowskiego na tt i jęki "niezależnych" tzw. "ekspertów" są wręcz przecudne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.