Skocz do zawartości

Test podkładów do chromu


Coppercat

Rekomendowane odpowiedzi

Wymyśliłem sobie, że zrobię test różnych farb stosowanych jako baza do "chromowanych" powierzchni w modelach.

Mamy do dyspozycji różne metalizery. Jednak z moich doświadczeń wynika, że kluczową rolę w uzyskaniu dobrej jakości powłoki metalicznej odgrywa właśnie ta baza.

Jako podkład pod metalizery zaleca się stosowanie czarnej błyszczącej farby olejnej. Producenci zalecają własne farby podkładowe/bazowe. Są one różnej jakości ......

 

Procedura testu:

- przygotowanie jednakowych próbek do malowania,

- naniesienie jednakowego podkładu klasycznego (Gunze Surfacer 1200),

- malowanie czarnymi farbami bazowymi różnych producentów (większość olejnych, ale nie koniecznie),

- nanoszenie jednakowej warstwy metalizera,

- porównanie wyników.

 

Na początek zrobiłem tyle:

 

- siedem jednakowych łyżek jednorazowych oznaczyłem, żeby w tym nie poginąć.

Oznaczenia:

G - Gravity,

HUM - Humbrol 21,

REV - Revell 7,

ALC - Alclad 305,

AK - AK Exstreme Metal Black Base

VAL - Vallejo Gloss Black (akryl !!!)

SAM - lakier czarny błyszczący samochodowy (z mieszalni).

 

001_zps7khymc7n.jpg

 

- następnie fukanie surfacer'em.

 

002_zpsxdt01x1k.jpg

 

- efekty malowania bazowego

 

SAM, AK, HUM, VAL

005_zpsex9ahoyh.jpg

 

REV, ALC, G

006_zpsj61ibfnf.jpg

 

W innym ujęciu:

003_zps82sruspd.jpg

 

004_zpstp1d117o.jpg

 

Mam nadzieję, że widać na fotkach znaczne różnice w jakości, odcieniu i połysku poszczególnych farb.

Wszystko fukane oczywiście jednym prościutkim aero typu chińska piwata.

 

Teraz sobie to schnie.

Ostatecznym testem będzie naniesienie na wszystkie próbki warstwy Alclad'a 107 (chrom).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mogę coś zrobić, żeby było widać - proszę o konstruktywną radę

 

Nie wiem, czy na tym etapie dam radę pokazać na fotkach różnice między próbkami

Mam nadzieję, że po nałożeniu chromu będzie coś widać. Jeżeli nie dam rady tego pokazać, to chociaż opiszę.

 

Jeszcze jedno, ważne:

uzyskanie pokazanych powłok dla ALC i AK wymagało położenia więcej niż jednej warstwy farby. Konkretnie dwóch (druga po wstępnym przesuszeniu pierwszej). Pierwsza warstwa ALC pokryła, ale nie miała połysku. Ak nie pokryło pierwszą warstwą (bardzo rzadkie medium). Wymaga nanoszenia dużej ilości farby, co przy wysokiej cenie może być problemem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czarne widać - nawet pewne różnice (subtelne, bo nie mogą być duże), a chromu nie widać bo go jeszcze nie ma.... może o to chodziło z tym "nic nie widać"....

 

Czy przed chromem będziesz kładł bezbarwny połysk (czasami to bardzo pomaga wyciągnąć czerń i bardzo poprawia końcową warstwę) ?

Działaj dalej ... ciekaw jestem jak będzie na końcu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdjęć nie ma jak to?:P hm z mojego doświadczenia z lakierowanym chromem najlepiej wychodzi gdy pomalujesz na czarny połysk 12h przerwy następnie chrom na niskim ciśnieniu z minimalna ilością podawanego materiału znów przerwa 12h i lakier bezbarwny. czekam na paczke z chromem to jak wykonam swoje testy to cos tu wrzuce

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy możesz zrobić test palucha ;).

Tzn. po 12h sprawdzić czy farba się nie klei?

Miałem ostatnio problem z ALC po nałożeniu i odczekaniu chyba 24h nadal farba miała tendencje lekkiego klejenia się do mojego palca ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na moje stare oczy, to czarny AV jest raczej satynowy niż błyszczący, a czarny Revella daje efekt "skórki pomarańczy". No, ale ja mam ponad -6 dioptrii

 

Pomysł z testem bardzo dobry, przydatny . Może oprócz lakieru samochodowego (z mieszalni), dołączyłbyś test jakiegoś "chromu" z puszki z marketów budowlanych? Np. Dupli-Color lub podobnego? Wiadomo, że chłopaki tutaj czasami takiego używają, a ciekawy jestem, jakby wyszedł w porównaniu z tymi "bardziej profesjonalnymi".

Kiedyś próbowałem pomalować tym felgi do ciężarówki, wyszły mi satynowe, jak niepolerowane aluminium, ale w niektórych miejscach przebijało jednak "lusterko". Wiem, że chłopakom wychodziło to nawet całkiem fajnie, a Ty miałbyś możliwość najlepszego, organoleptycznego porównania...

 

Czekam na dalsze efekty.

bzzz-bzzz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie najgorzej z Twoim wzrokiem

Faktycznie Vallejo bliżej do satyny niż połysku. Wcześniej nie używałem tej farby. Właściwie nie powinna się zakwalifikować do testu, bo to jest akryl.

Po prostu przegrzebałem cały mój warsztacik w poszukiwaniu "gloss black" i wpadło mi to w łapy.

Co do Revell'a: właściwie powinienem powtórzyć malowanie, bo powłoka się pomarszczyła, jakby warstwa była za gruba lub farba za gęsta (pomarańcza). Tyle tylko, że nie wiem czy to ma sens. Farbka jest "wiekowa" - ma co najmniej 10 lat. Nie wiem nawet, czy można takową obecnie kupić. Czyli nawet gdyby była super, to i tak bez sensu.

Czy ktoś się orientuje, czy Revell'owskie oleje są jeszcze do kupienia ???? Jeżeli tak, powtórzę test dla niej.

 

Na testy chromów w puszce będę sobie mógł pozwolić, jak zrobię materiał porównawczy, czyli moje próbki.

Nigdy nie używałem spray'ów, więc będę potrzebował pomocy, ale da się zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś się orientuje, czy Revell'owskie oleje są jeszcze do kupienia ???? Jeżeli tak, powtórzę test dla niej.
Tak jak pisał kolega, oleje Revella można kupić bez problemu. Słyszałem, jednak plotkę, że Revell kilka lat temu zmienił skład farb i że to już nie są oleje tylko syntetyki. Nie wiem czy to prawda, ale raz miałem czarną revella która nie chciała się rozpuszczać w benzynie.

Jeśli testujesz popularne czarne to dobrze byłoby użyć jeszcze czarnej olejnej ModelMastera. Według mnie o wiele lepsza niż humbrol, czy revell.

Poza tym, dobrze byłoby zrobić po kilka sztuk podkładów, aby użyć kilku metalizerów. Bo jeśli użyjesz np. metalizera Gravity i wyjdzie najlepsza powierzchnia na podkładzie Gravity, to dalej nie będzie wiadomo, czy do chromu Alclada lepszy jest podkład Gravity, czy Alclada.

Bardzo się jednak cieszę, że podjąłeś się zrobic taki test.

PS. Czy ktoś wie dlaczego pod chromy należy dawać emalię czarną olejną? W czym olejna jest lepsza od akryli, i dlaczego czarna, a nie np. szara?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się mylę, niech mnie ktoś sprostuje, ale mi akrylem nie udało się uzyskać takiego połysku jak olejną. Chyba to jest główna przyczyna. Bo jak nie zależy Ci na idealnym chromie, element jest mniej wymagający, to możesz spokojne kłaść znacznie wygodniejszy akryl, nic złego się nie stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam Jacku przeoczyłem Twój post.

Celem testu jest stwierdzenie, czy jakość powłoki metalizera jest zależna od zastosowanej bazy (czarny olejny połysk).

Może przy okazji uda się znaleźć farbę, którą można będzie zastąpić dedykowane podkłady/bazy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam Jacku przeoczyłem Twój post.

Celem testu jest stwierdzenie, czy jakość powłoki metalizera jest zależna od zastosowanej bazy (czarny olejny połysk).

Może przy okazji uda się znaleźć farbę, którą można będzie zastąpić dedykowane podkłady/bazy.

 

Nie ma problemu i tak "gadamy" na PWM więc nie będę powtarzał bytów...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś słabo teraz ta "moja" X-1 wypadła...

 

To nie jest zły wynik (chyba). Połysk "na oko" jest w porządku. Natomiast niepokoić może odblask lampy błyskowej: jest nierównomierny, co może świadczyć np. o dużym ziarnie pigmentu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Wyniki testu.

Próbki zamaskowałem w ok. połowie, żeby było widać podkład.

Fotki wszystkich próbek:

 

Test_001_zps3xyx6wb0.jpg

 

Test_002_zpsddbjcmc9.jpg

 

Test_003_zpsbvgftcjh.jpg

 

Zbliżenia poszczególnych próbek.

 

GRAVITY:

Test_GRA_zpsoa4ryyqn.jpg

 

Model Master 1747:

Test_MM_zps7lmfnuww.jpg

 

Alclad ALC-305:

Test_ALC_zpsi1yyhrt3.jpg

 

Humbrol 21:

Test_HUM_zpskpz1uy61.jpg

 

Revell7:

Test_REV_zpshjoaxoab.jpg

 

Tamiya X-1 enamel:

Test_TAM_zpsdmmcdcce.jpg

 

Vallejo Black Gloss:

Test_VAL_zpse4isvcpr.jpg

 

Czarny połysk samochodowy:

Test_SAM_zpskotibtkm.jpg

 

AK:

Test_AK_zpsfe9dep36.jpg

 

Opis i uwagi do wyników zamieszczę wkrótce ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.