Skocz do zawartości

T-55 (warianty...)


JW

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 50
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Takie pytanka mi się nasunęły.

Z czego jest ta listwa na przedniej płycie pancernej? Na części zdjęć i w niektórych modelach wygląda na drewno, a na innych na blachę. Jak jest faktycznie?

Druga sprawa to wieżyczka dowódcy w T-55. Czy może ktoś z Was wie, kiedy przestano stosować wieżyczkę z takim widocznym ośrubowaniem, a kiedy zaczęto montować tą "gladką" wieżyczkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o tą listwę, która bodajże ma uniemożliwiać przebicie się wody w okolice włazu kierowcy-mechanika, zamontowana prostopadle wobec osi wzdłużnej pojazdu.

ps. Grzegorz posiadasz może jakąś monografię pięć-piątki w wersji cyfrowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaa...Na zdjęciach pokazanych przez kolegę JW., tej „listwy” nie ma...

Oczywiście jest ona wykonana ze stali...Jednak sam mam dostępne zdjęcia, na których ta listwa. a w zasadzie falochron jest wykonany z wyprofilowanej deski...Hm...Mocowanej dwoma uchwytami do kadłuba.

Niezbadana jest wyobraźnia ekip remontowych... (Powinna to być listwa stalowa...)

Często tego elementu na przedzie kadłuba po prostu nie ma, szczególnie na czołgach z montowanym opancerzeniem dodatkowym.

 

Co do "monografii", czy dokumentacji, masz jakieś szczególne potrzeby...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do "monografii", czy dokumentacji, masz jakieś szczególne potrzeby...?

 

Łyknę wszystko jak ciepłe bułki Szczególnie opis konstrukcji i fotki polskich egzemplarzy z numerami taktycznymi.

 

... (Powinna to być listwa stalowa...)

 

O właśnie to teraz mam jasność. Lada dzien ruszam z pięć-piątką z Tamki, oczywiście po polsku i własnie podczas oglądania tego elementu w pudełku zauważyłem, że jest on całkowicie gładki. Mam też ten elemencik z zestawu Trumpetera i tam ma on widoczne drewno-podobne perforacje, także chciałem się upewnić. W perspektywie warsztatowej mam też naszego kaczora więc szczególnie mnie ta kwestia interesowała bo w T-34 ta listwa jest drewniana o ile mnie oczy i pamięć nie mylą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do "monografii", czy dokumentacji, masz jakieś szczególne potrzeby...?

 

Łyknę wszystko jak ciepłe bułki Szczególnie opis konstrukcji i fotki polskich egzemplarzy z numerami taktycznymi.

 

 

Odpowiem jeszcze raz publicznie...

Wszelkie materiały mi dostępne udostępniam tylko na forum. Przyjmując zasadę że korzystają z materiałów mi dostępnych, wszyscy albo nikt.

Doskonałą prowokacją jest oczywiście założenie relacji. W takiej sytuacji oczywiście temat jest faworyzowany i w miarę możliwości uzupełniany o materiały wyjaśniające wątpliwości i będący odpowiedziami (być może...) na stawiane pytania...

Oczywiście w przypadku założenia wątku z relacją, również inni forumowicze dostają szanse na podzielenie się swą wiedzą i materiałami... (acz nie jestem jedyny...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Relacja będzie zaczynam na dniach.

 

Wszelkie materiały mi dostępne udostępniam tylko na forum. Przyjmując zasadę że korzystają z materiałów mi dostępnych, wszyscy albo nikt.

 

A czy stoi coś na przeszkodzie aby umieszcić je w tym wątku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza kolejnością umieszczenia, (bo są również tematy o innym sprzęcie...) i ich opracowaniem (np. przetłumaczenie na język polski, albo zeskanowanie...)...Hm...W zasadzie to nic...czyli wszystko w swoim czasie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszły mi do głowy kolejne pytanka.

 

1. Co znajduje się w poszczególnych "zipach"? Chciałbym w modelu wykonać jeden otwarty/uchylony (mniej więcej w ten sposób, co w mojej siedem-dwójce) i żeby coś z niego wystawało, jakiś kilof, czy siekiera.

 

2. Skąd wychodzą kable do peryskopów kierowcy-mechanika? Na zdjęciach widać, że między pierwszym zipem a kadłubem właściwym jest coś, jakby podłużna skrzyneczka, doklejona do ściany bocznej kadłuba. Co to takiego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie sprawy...Możliwe, że mam zastój umysłowy od nadmiaru kalorii...ale nie wiem, co to są „zipy” byłbym wdzięczny gdybyś używał właściwych nazw na poszczególne elementy (łatwiej odpowiadać...) lub, jeśli nie znasz nazwy własnej to opisuj swymi (nie jakimś slangiem...) słowami...(np. gąsienica ma ogniwa, ale nie gąski..itp...itd...)

Po drugie, dołóż nieco inwencji własnej i postaraj się np. na jakimś (jakimkolwiek) zdjęciu zakreślić w najprostszym programie graficznym element czołgu, o który pytasz... Czasem wyobraźnia zawodzi...i potrzebne są pomoce naukowe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za instrukcją obsługi T-55..

W kolejności od przodu...

-skrzynka z narzędziami „przysposobienia” (tzn. narzędzia naprawcze, klucze, obejmy itp. służące do montażu elementów przeprawowych, naprawy i wymiany gąsienic, montażu trału itd...)

-skrzynka narzędzi obsługi armaty (np., składany wycior...) zaraz za nią tuż przy (pod..) wieży (mało widoczne na zdjęciach...) zamocowana łopata, łom, i piła do drewna, lina służąca wraz z przewożoną belką do samo wyciągania po założeniu na gąsienice...

-skrzynka z oprzyrządowaniem naprawczo – montażowym przyrządów „nocnego widzenia”...

 

W wyniku następnych modernizacji dodawano małą skrzynkę z narzędziami do np. montażu dodatkowych zbiorników paliwa (niektóre źródła podają również, że jest to skrzynka obsługowa elektrycznej pompy paliwa...)... (zawartość skrzynek na pewno ulegała zmianie, w zależności od armii i okresu modernizacji...)

 

Tak niejako przy okazji, nazwa ZIP, jest wzięta z języka rosyjskiego, i określa elementy zawartości niektórych skrzynek jako „części zapasowe i naprawcze”, lub „części zapasowe, instrumenty kontrolne”...

 

Zapewne Marcin, miałby więcej do dodania, bo jest na etapie kompletowania materiałów o polskiej modernizacji T-55... (nie przeglądałem jeszcze zdjęć pod kątem zawartości skrzynek...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następne pytanko

Czy w T-55 znajdują się gdzieś w widocznych miejscach numery seryjne, np.nr.wieży itp. (chodzi mi o wozy polskiej produkcji)? Pamiętam, że w T-34 były takie numery na boku wieży, nieco z tyłu, na jarzmie działa i chyba też na wieżyczce dowódcy czołgu. Tak sobie myślę, że jeśli w pięć-piątce też takowe są to głupio będzie w modelu je pominąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

BLG-67

 

Podwozie bazowe - czołg T-55;

• masa mostu - 37 t;

• masa przęsła - 6 t;

• silnik - wysokoprężny W-55;

• moc silnika - 600 kW;

• prędkość max. przejazdu - 38 km/h;

• nośność przęsła dla pojazdów gąsienicowych i kołowych - 50 t;

• wymiary przęsła mostowego rozłożonego (długość × szerokość × wysokość) - 20,00 × 3,27 × 0,83 m;

• wymiary przęsła mostowego złożonego (długość × szerokość × wysokość) - 10,40 × 3,27 × 1,55 m;

• wymiary koleiny (szerokość/odstęp) - 1,14/0,90 m;

• czas minimalny układania/zdejmowania przęsła - 3/4 min.;

• załoga - 3 żołnierzy.

 

Całkowicie sprawny, w rekach prywatnego kolekcjonera.

9ecf1ee0dab61e94m.jpg74ab0cba1524f020m.jpg900a7ca101de50e5m.jpg23c8c3e1fb23fa3bm.jpg

e4804e161922bd1bm.jpgbbc3b2827432bf27m.jpg5311496f49f87ffam.jpg089b5bfc59a49f0fm.jpg

bd6741df83eb7092m.jpg

 

Zdjęcia mogliśmy wykonać dzięki uprzejmości właściciela i pracowników firmy MOTODEMONT mieszczącej się w Kaźmierzu Wlkp. Bardzo dziękuję za wyrozumiałość i udzieloną mi pomoc.

 

Cdn...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Cześć !

W woju byłem mechanikiem T-55 i z tego co pamiętam to wśród skrzynek z narzędziami znajduje się też ZIP armaty (takiej nazwy mnie uczono) zawierający sprzęt do jej czyszczenia i konserwacji, niestety nie pamiętam gdzie dokładnie jest umieszczony.

 

Co do kabli przy peryskopach kierowcy-mechanika, to chyba chodzi ci o przewody ze sprężonym powietrzem które służą do przedmuchiwania peryskopów w razie zachlapania, a wchodzą w kadłub z lewej strony w okolicach wieży, i w tym miejscu są połączone z butlą sprężonego powietrza po lewej za siedzeniem kierowcy. Znajdują sie tam dwie butle które magazynują sprężone powietrze do rozruchu silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.