Skocz do zawartości

PZL P.11c - 1:48 Mirage - Jesień 1939


DP100

Rekomendowane odpowiedzi

Klasa 1 - Samoloty i śmigłowce

Klasa Specjalna 1 - Najlepsza interpretacja tematu konkursowego

Klasa Specjalna 3 - Najlepszy model w barwach Polski

 

1 Września 1939 r. to też był piątek jak i dzisiaj. W poniedziałek dzieci miały iść do szkoły. Nie poszły. Zamiast tego już niedługo miały zmierzyć się z tragedią okupacji. Zanim jednak najeźdźca całkowicie opanował nasz kraj, wielu bohaterskich młodzieńców zasiadło za sterami tych wspaniałych maszyn i mimo ogromnej przewagi nazistowskiej maszyny wojennej dokonali niemożliwego. Walczyli z ogromną zaciętością odnosząc niespodziewane zwycięstwa na polskim niebie.

 

Uczestnicząc w konkursie chciałbym oddać cześć wszystkim walczącym Polakom we wrześniu 1939 roku. Szczególnym przypadkiem Polaka walczącego jest według mnie Stanisław Skalski. Postać bardzo dobrze znana. Nie ujmując innym pilotom walczącym, myślę, że ppor. Stanisław Skalski zasługuje na hołd z wielu powodów jak choćby uzyskanie tytułu pierwszego asa II wojny światowej (5 zestrzeleń). Dodajmy, że zwycięstwa te uzyskał na samolocie o znacznie słabszych parametrach technicznych niż niemieckie maszyny zestrzelone przez niego.

 

Tymże wstępem do tematu przejdę do głównego bohatera tego wątku a mianowicie modelu samolotu PZL P.11c. Konstrukcja dobrze znana wśród miłośników tematu. Według mnie samolot piękny, może dlatego, że w 100% polski . Poza tym skrzydło Puławskiego ma swój urok.

 

Model Mirage w skali 1:48. Oznaczenia zgodnie z wstępem ze 142 Eskadry Myśliwskiej w Toruniu. Samolot ppor. Stanisława Skalskiego o numerze taktycznym (bocznym) 66.

 

Poniżej krótki inbox modelu:

ff6zmQu.jpg

Dodatki z zestawu:

3f4Tf8B.jpg

Kalek raczej nie wykorzystam. Po pierwsze jak wspomniałem będzie to samolot Skalskiego, po drugie wiele złego słyszałem i widziałem na YouTube walkę z tymi kalkami.

Dodatki z Attack Squadron:

MCBx6mn.jpg

FbfIS5E.jpg

 

Czekam jeszcze na blaszki Parta i kalkomanie Techmodu. Niestety kurier nie wyrobił się przed godziną 0.

 

Pozdrawiam wszystkich i zapraszam do zaglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodzenia! Sam zastanawiałem się czy nie wystartować z jedenastką ale mój obawiałem się, że projektu jaki chciałem zrealizować nie dałbym rady ukończyć w ramach czasowych konkursu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Wczorajsze wieczorno nocne zmagania z Płaszczakiem zaowocowały pierwszym cięciem chirurgicznym. Jak widać poniżej dopasowanie żywicy niezłe, aczkolwiek trochę wypełnienia będzie potrzebne. Najważniejsze że pasuje kształt na wręgu.

 

EPR9qvh.jpg

 

HOEdYYb.jpg

 

JxYyZIz.jpg

 

Usunąłem także zbiornik paliwa, który był częścią wypraski kadłuba. Zastąpiony przez żywiczny odlew. Trochę za dużo wyciąłem ale tak to jest jak pilnik działa a oczy zajęte filmem .

 

QZcWlKe.jpg

 

Sklejone śmigło i zaszpachlowany kołpak. Przejście łopata-kołpak w rzeczywistości było płynne a Mirage daje trzy elementy, które po sklejeniu dają brzydkie szczeliny niezgodne z rzeczywistością.

 

9SwS6JR.jpg

 

Przymierzyłem się także do płata nośnego. Odciąłem lotki, które potrzebują trochę pracy a mianowicie odtworzenia przedniej zaokróglonej krawędzi (przy zawiasie). Po odcięciu dolnej i górnej połówki lotki pojwił się ponad milimetrowy uskok, który uzupełniłem paskami białego HIPS-u. Czeka mnie jeszcze wyrzeźbienie wklęsłego zaokrąglenia w płacie w miejscu odcięcia lotek. Myślę nad narzędziem jakie najlepiej użyć. Może ktoś z Was się już z tym zmagał? Będe wdzięczny z radę.

 

Hg7OGry.jpg

 

r96slLB.jpg

 

Tyle na dzisiaj. Pozdrawiam i zapraszam do dalszego oglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skalski uzyskał liczbę 5 zwycięstw 30.08.1940. Tym samym nie był pierwszym asem IIwś, pierwszym alianckim asem IIwś, ani nawet pierwszym polskim asem tego konfliktu. Systemy liczenia zwycięstw bywają różne, a tak czy inaczej, pilot wyszedł zwycięsko z przynajmniej pięciu pojedynków w kampanii wrześniowej, choć formalnie dało to wynik cztery z ułamkiem. Formalnie... .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Klasyfikacje są różne. Zależne od kraju. Jeśli przyjąć, że w Polsce panowały zasady przyjęte we Francji, gdzie ten system powstał w czasie I wojny światowej, należy uznać Skalskiego za pierwszego asa II wojny światowej. Francuzi za wspólne zestrzelenie, przyznawali wszystkim pilotom pełen punkt. A ponieważ Polska w wielu aspektach podążała i wzorowała się na francuskich zasadach, na tej podstawię będę bronił swoich słów.

 

Napisałem także, że jest to jedno z wielu osiągnięć ppor. Stanisława Skalskiego. Kolejnym, nie mniej ważnym a być może najznamienitszym była całkowita liczba zwycięst i zajęcie pierwszej pozycji na liście Bajana.

 

Mimo wszystko, dziękuję za historyczną uwagę. To mnie właśnie cieszy w sklejaniu modeli. Tło historyczne, które wprowadza aspekty edukacyjne do tego hobby. Takie dyskusje prowadzą do głębszego drążenia i doszukiwania się faktów.

 

Pozdrawiam i dobrej nocy życzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat zestrzeleń traktuję, powiedziałbym, 'wrażeniowo'. Jest tak niejednoznaczny, zmienny i w sumie abstrakcyjny, że trudno przywiązywać się za bardzo do liczb. W zależności jak podejść do sprawy czołówka polskich asów zamienia się miejscami i nie chodzi tu nawet o takie 'drobiazgi', jak pomijanie przez listę Bajana zestrzeleń Gładycha po wstąpieniu do USAAF. Ale pozycja na liście asów to tylko jeden z elementów wartości pilota myśliwskiego. Raczej nikt nie będzie próbował odbierać Stanisławowi Skalskiemu splendoru patrząc na całość jego myśliwskiej kariery.

 

A ta wrześniowa zależność ciągnie się mniej więcej w tych proporcjach przez całą wojnę. No, może z wyjątkiem początkowego okresu działań 'Mighty Eight', kiedy to amerykańscy strzelcy pokładowi usuwali z nieba niemieckie myśliwce całymi Staffelami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi wrześniowymi zestrzeleniami to niestety nie jest tak słodko.

Według najnowszych badań (min. weryfikacja źródeł niemieckich - faktyczne spisanie ze stanu samolotu) było tego góra kilkadziesiąt, a nie ponad setka...

 

A mógłbyś przybliżyć temat? Jakieś źródła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak pomijanie przez listę Bajana zestrzeleń Gładycha po wstąpieniu do USAAF.

Zdaje się Urbanowicz też miał pretensję o dwóch nieuznanych "japsów". A straty/zwycięstwa to tak jak sondaże przedwyborcze: zależy kto i na czyje zamówienie robi

Do tematu. Jest jeszcze jedna sporna kwestia jeśli chodzi o samolot Skalskiego. Sam twierdzi, że była to 66, są ponoć jednak kwity, iż 66 została rozbita przed wojną, a kampanię odbył na 65.

Tak czy siak, zgodnie z ostatnią częścią podpisu - będę zerkał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki typ cwaniaczka był. Po wojnie przecież zajmował się różnymi lewymi interesami. Był szmuglerem między innymi.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Chyba się koledze z Zumbachem pozajączkowało...

 

Co do źródeł a propo wrześniowych zestrzeleń to poszukaj. Jakiś czas temu czytałem fajny artykuł w Technice Wojskowej Historia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.